יומיים ו-50 שנה: ניל והסוסים ב-Fillmore East

היום לפני 50 שנה, ב-6 במרץ 1970, ניל יאנג וקרייזי הורס הגיעו ל-Fillmore East האגדי של ניו-יורק. במשך יומיים בפילמור הם ביצעו שם ארבע הופעות. ארבעה סטים שכל אחד התחיל עם כמה שירי סולו של יאנג ואז הסוסים הצטרפו לביצועים חשמליים במיוחד. זה היה עם הליין-אפ הראשון של קרייזי הורס, עם דני וויטן. זה שהקליט עם יאנג את Everybody Knows This Is Nowhere, בתוספת של ג’ק ניטשה על קלידים.

התיעוד של השירים החשמליים עם הסוסים שם שוחרר רשמית 36 שנים לאחר ההקלטה. זה קרה ב-Live at the Fillmore East, מה שהיתה הוצאת הבכורה של ה-Archive Performance Series המופלאה של יאנג ב-2006. שבעה שירים בוצעו בערבים הללו עם קרייזי הורס, מתוכם שישה שוחררו בהוצאה הרשמית הזו.

היו שם ארבעה נציגים מ-Everybody Knows This Is Nowhere ששוחרר בשנה שלפני כן; שיר הנושא, Cinnamon Girl (השיר שלא נכנס להוצאת הארכיון הרשמית והיה זמין רק דיגיטלית) ושתי הגרסאות הארוכות והמרהיבות ל-Down By The River ו-Cowgirl In The Sand. יחד איתם היו גם שלושה שירים חדשים לגמרי דאז, שכולם שוחררו רשמית אחר כך בנסיבות מעניינות.


Live at the Fillmore East. החלק הראשון של ה-Archive Performance Series.


קודם כל היה את ‘Wonderin. שיר שיאנג ביצע לראשונה ב-69 בוודסטוק עם CSNY. אחריו היו לו רק עוד שני ביצועי סולו לפני שהוא קיבל את הגרסה החשמלית עם קרייזי הורס בפילמור. הוא שוחרר רשמית 13 שנים אחר כך, בגרסה שונה לגמרי באלבום הרוקבילי של יאנג, ‘Everybody’s Rockin. הגרסה החשמלית היותר מוכרת שלו שוחררה רק ב-2006.

אחריו היה את Winterlong הטרי. שיר שיאנג והסוסים החלו לבצע רק כשבוע וחצי לפני ההגעה לפילמור. שיר שלא הצליח להיכנס לאף אלבום אולפן ושוחרר רשמית שבע שנים אחרי הביקור בפילמור באוסף Decade.

השיר החדש השלישי והאחרון שבוצע אז היה Come On Baby Let’s Go Downtown. אחד שמכיל לא מעט עניין סביבו ומה שהוא מייצג במקומות בהם שוחרר. גם הוא התחיל להיות מבוצע שבוע וחצי לפני הפילמור. זה שיר שכתבו יחד יאנג ודני וויטן ז”ל. המקום הראשון בו הוא שוחרר רשמית, לא היה אלבום של ניל. זה קרה תחת השם Downtown באלבום הבכורה של קרייזי הורס לבד, ה-Self titled המעולה שלהם מ-1971. אלבום אגב בו גם נמצא Dance, Dance, Dance של יאנג, שלא שוחרר באף אלבום אולפן אצלו.


יאנג וקרייזי הורס על הבמה של הפילמור, מרץ 1970.


אני ממליץ אגב בחום לא רק על אלבום הבכורה הזה של קרייזי הורס, אלא גם להניח את היד על ההוצאה של:
The Complete Reprise Recordings
היא שוחררה ב-2005 וכוללת את שני האלבומים הראשונים של הסוסים, יחד עם שירי בונוס. בין שירי הבונוס נמצאת גרסת קרייזי הורס ל-When You Dance I Can Really Love וגם גרסת 10 הדקות האדירה שלהם עם הג’אם ל-Come On Baby Let’s Go Downtown, שהיא פנינה אמיתית.

המקום השני בו השיר הזה שוחרר היה האלבום Tonight’s The Night של ניל ב-1975. לא בגרסת אולפן, אלא באותה גרסת הופעה מהפילמור. הוא לא סתם נמצא שם, כי יאנג הכניס אותו וספציפית את גרסת ההופעה הזו, כמחווה וכפרידה מדני וויטן, שנפטר ב-1972. אותה גרסה שתשוחרר שוב שנים אחר כך בהוצאה של Live at the Fillmore East, יחד עם השירים שסובבים אותה שם והוקלטו יחד.

שלושה שבועות אחרי שיאנג וקרייזי הורס עזבו את הפילמור כשהם בשיאם, הם סיימו את הטור הלא ארוך ההוא של 1970. אף אחד לא ידע בזמנו שבסוף אותו חודש מרץ, תתרחש ההופעה האחרונה של הליין-אפ המקורי של הסוסים. הם לא הופיעו שוב בשנתיים לאחר מכן עד המוות של וויטן. ההופעה הבאה של יאנג עם קרייזי הורס אחרי מרץ 1970 היתה רק ב-1975, עם הליין-אפ החדש בו פרנק “פונצ’ו” סמפדרו החליף את וויטן על הגיטרה.


שלושת הבתים לגרסאות השונות של Come On Baby Let’s Go Downtown.


ההופעות הללו ב-Fillmore East וההוצאה הרשמית של 2006 שמתעדת אותן, לא רק מייצגות את החיבור הענק המוקדם של יאנג עם קרייזי הורס. הן היום גם מייצגות סוג-של פרידה מוקדמת ולא צפויה ממוזיקאי מוכשר שלא הספיק להיות סוס משוגע הרבה זמן, אבל השאיר חותם גדול בזמן די קצר. חותם שנשמע הכי טוב בשלוש הוצאות ושלוש שנים רצופות בו הוא היה עדיין אור מיוחד ששאב המון מניל יאנג או היה צמוד אליו באולפן והבמה בחיבור מוזיקלי אדיר; ב-Everybody Knows This Is Nowhere של 1969, בתיעוד של הפילמור ב-1970 ובאלבום הבכורה של קרייזי הורס ב-1971.

אותן הקלטות של הפילמור הן גם עד היום הוצאת הלייב הרשמית היחידה בדיסקוגרפיה של יאנג בו נמצאת קרייזי הורס בליין-אפ הראשון שלה. עם אותו מוזיקאי מוכשר ששמו דני וויטן, שגם 50 שנה לאחר מכן, עדיין שומעים אותו כיום כ”כ טוב ואת חיבור הגיטרות המופלא שזרח אז על הבמה של ה-Fillmore East. אולם אגדי להופעות, שכמו וויטן, כבר מזמן לא איתנו.


דני וויטן ז”ל וניל יאנג.



לכל החלקים בפרויקט יאנג של הבלוג

האלבום המלא של Live at the Fillmore East:

אהבתם? שתפו את זה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *