המדריך השלם ל-Jayhawks: חלק ב’

בחלק הראשון של המיני-פרויקט הזה סיקרתי את אלבומי האולפן של הלהקה מ-1986 עד 2011. החלק הנוכחי מוקדש להוצאות שהן Jayhawks-Related. עבודות סולו, הוצאות שונות\מיוחדות ושיתופי פעולה אחרים של חברי הלהקה, עם דגש על גארי לוריס ומארק אולסון. בחלק א’ כתבתי על שמונת האלבומים בדיסקוגרפיה הרגילה שיצאו עד כה. עכשיו אני סוקר שמונה שמות או מקומות נוספים אליהם כדאי להגיע לכל חובב ג’ייהוקס.

מזכיר שבפוסט הקודם גם הכנתי מיקס ג’ייהוקס מיוחד שסוקר קריירה של 30 שנה. אפשר להגיע אליו כאן ומצרף אותו גם בסוף הפוסט הנוכחי. אז קדימה, ממשיכים.

המדריך השלם ל-Jayhawks: חלק ב’ – הוצאות ארכיון, פרויקטים צדדיים, אלבומי סולו ועוד:

==============================================================

Golden Smog
1992/1996-1998/2006-2007
golden smog

הרכב שכל חובב ג’ייהוקס (ו-Wilco) צריך להכיר. הסופר-גרופ של גולדן סמוג כללה את גארי לוריס ומארק פרלמן מהג’ייהוקס, יחד עם חברי Soul Asylum, ג’ף טווידי והגיטריסט קרייג ג’ונסון. לפני ששוחרר האלבום הראשון, הם הוציאו EP של קאברים ב-1992 בליין-אפ ראשוני יותר (מינוס טווידי). בשנת 1996 יצא אלבום הבכורה שלהם – Down By The Old Mainstream. אלבום מצוין שמתבסס על הסאונד של ההרכבים מהם מגיעים המוזיקאים של גולדן סמוג. הכותבים ומבצעי השירים מתחלקים לרוב בין לוריס, טווידי וג’ונסון. אם אתם לא מזהים את השמות בקרדיטים של האלבום, זה בגלל שגם פה וגם ב-EP המוקדם, חברי הלהקה רשמו את עצמם באופן משעשע תחת שמות בדויים שיצרו משמם האמצעי + שם הרחוב בו גדלו.

האלבום הראשון הזה כלל בין השאר קאבר ל-Glad And Sorry של רוני ליין וה-Faces (אחד השירים הכי אהובים עלי בעולם) וכמו כן את השיר Won’t Be Coming Home שגארי לוריס כתב עם מארק אולסון בתקופת הג’ייהוקס ומעולם לא שוחרר. ההרכב הוציא אלבום נוסף בשנות התשעים – Weird Tales, כאשר מתופף Big Star לשעבר, ג’ודי סטיבנס, מצטרף ללהקה. באותה תקופה גארי לוריס גם צירף את קרייג ג’ונסון לג’ייהוקס אחרי עזיבתו של אולסון.

באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים, גולדן סמוג חזרו והוציאו שני אלבומים נוספים – Another Fine Day, עוד אלבום מומלץ יחד עם השניים הראשונים. אלבום בו ג’ף טווידי כבר לא היה חלק מהלהקה ורק התארח בכמה שירים. אחריו הגיע גם Blood On The Slacks, אלבום קצר מאוד שהיווה את הסוף של גולדן סמוג. לוריס, פרלמן וג’ונסון היו חברים קבועים לאורך כל התקופות והאלבומים. כתבו יופי של שירים שם, במיוחד בשלושת האלבומים הראשונים, שכדאי מאוד לשמוע. עד היום הג’ייהוקס וגם ג’ף טווידי בהופעות סולו מבצעים מדי פעם שירים שכתבו בתקופה שלהם ב-Golden Smog.

V

Until You Came Along

If I Only Had A Car

—————————————————————————————————————

The Original Harmony Ridge Creekdippers
1997-2004
creek

השם הארוך הזה שייך להרכב שהקים מארק אולסון לאחר שעזב את הג’ייהוקס. בזמן שלוריס ופרלמן המשיכו את המורשת של הג’ייהוקס לצד הפרויקט הצדדי של Golden Smog, אולסון החל את הקריירה השניה שלו עם להקה משלו, אותה הוא מנהיג לבד. מי שחברה אליו להרכב היא ויקטוריה ויליאמס, שהיתה דאז גם זוגתו לחיים.

הם התחילו כשלישיה עם התוספת של הגיטריסט מייק ראסל, אך בין השנים היו לא מעטי שינויים בהרכב. במשך כשמונה שנים, אולסון וה-Creek Dippers שלו שחררו לא פחות משבעה אלבומים. אלו שמבחינתי הכי כדאי להגיע אליהם כוללים את האלבום השני Pacific Coast Rambler (עם התוספת של הגיטריסט מארק פורד), האלבום הרביעי My Own Jo Ellen, והאלבום החמישי December’s Child (שכולל גם את השיר Say You’ll Be Mine שנכתב עם גארי לוריס). אחריהם ההרכב שחרר עוד שני אלבומים, שאחד מהם די פוליטי, ואז יחסיהם של ויליאמס ואולסון עלו על שרטון. מה שהוביל לגירושין ולסוף הדרך.

את השירים באלבומים שבתקופה הזו, אולסון כתב לבדו או יחד עם ויליאמס. הפרידה שלהם ב-2005 היתה ציון דרך נוסף בקריירה והחיים של אולסון, שבאותו הזמן גם חזר לשתף פעולה עם גארי לוריס בהופעות משותפות. מה שהיו צעדים ראשונים לקראת חזרה יצירתית מבורכת של הצמד.

Someone To Talk With

How Can I Send Tonight

Welcome Home Jim 

—————————————————————————————————————

Mark Olson – The Salvation Blues
2007
46748-the-salvation-blues

אחרי עשור עם ויקטוריה ויליאמס, מארק אולסון מצא את עצמו לבד והקליט את האלבום הזה. בעיקרון אלבום הסולו הראשון שלו. או לפחות בלי ה-Creek Dippers מאחוריו. ה-Salvation Blues הוא אלבום הפרידה של מארק. הקליט אותו בתקופה לא פשוטה, אך כזו שלקחה אותו גם למקום אחר וכמו כן גרמה לו לחזק שוב את הקשר עם גארי לוריס. גם בתור שותף מוזיקלי וגם בתור חבר לחיים.

אם שואלים אותי, זה אחד האלבומים הטובים ביותר שלו בתקופה מחוץ לג’ייהוקס. יש בו עצב מהול בפיכחות, עם התרפקות על העבר ומבט לעתיד באותו הזמן. גארי לוריס מתארח גם באלבום וכמו כן מארק הקליט פה שיר ישן של שניהם שהעלה אבק המון שנים – Poor Michael’s Boat. שיר שהולך אחורה עד ל-1992 והיה חלק מהקלטות אבודות של הצמד.

Clifton Bridge

Poor Michael’s Boat 

—————————————————————————————————————

Gary Louris – Vagabonds
2008
Gary-Louris-Vagabonds

בזמן שהג’ייהוקס היו עדיין רשמית בהפסקה, גם גארי לוריס שחרר אלבום סולו. הראשון והיחיד בקריירה. האלבום Vagabonds הגיע מערבי ג’אם שלוריס נטל חלק בהם בלורל קניון, קליפורניה. ערבים שאירחו כריס רובינסון וג’ונתן וילסון ולא מעט אמנים מוכשרים הגיעו ליטול שם חלק (ביניהם ג’ני לואיס, שגם אלבומה Acid Tongue מאותה שנה התפתח והושפע ומהערבים הללו).

רובינסון הפיק את האלבום, וילסון מנגן פה ומתארחים בין השאר גם ג’ני לואיס, אנדי קאביק מ-Vetiver ואדם מק’דוגל, שהפך באותה שנה רשמית לקלידן הקבוע של הבלאק קרואוז. לוריס יצר איתם אלבום מעולה, שביחד עם עוד שמות שהוזכרו היה מהיותר אהובים עלי ב-2008. בהמשך השנה גם שוחרר Acoustic Vagabonds, שהיה EP עם מספר ביצועים מופשטים לשירים באלבום, שלוריס ביצע לבדו.

עם כל היופי שלו, זה עדיין לא היה האלבום הכי טוב שלוריס השתתף בו באותה שנה…או אפילו באותו עשור.

Vagabonds

She Only Calls Me On Sundays 

——————————————————————————————————————

Mark Olson & Gary Louris – Ready For The Flood
2008
36073-ready-for-the-flood

בהמשך ישיר לפסקה הקודמת, ממש בסוף שנת 2008, הקאמבק של לוריס ואולסון הגיע לנקודת שיא יצירתית מבחינתי. זה קרה עם האלבום של שניהם ששמו Ready For The Flood. כריס רובינסון הפיק גם אותו ויצר איתם אלבום שהוא קסם ענקי. היו הרבה אלבומים שאהבתי באותה שנה, אך אם הייתי עושה רשימת אלבומי שנה ל-2008 יש סיכוי לא רע בכלל שהאלבום הזה של הצמד היה מסיים הכי למעלה. ואם לא, אז בטוח בטופ חמש.

השירים ב-Ready For The Flood החזירו בענק את ההרמוניות המושלמות של אולסון-לוריס, עם המון רגש ורצועות נפלאות בהפקה די מופשטת. חלק מהשירים כאן חוזרים אחורה שוב ל-1992 וראו אור לראשונה באלבום הזה. הרבה מהם חדשים לגמרי. חוץ מאלבומי הג’ייהוקס הכי אהובים, זה תמיד היה האלבום הכי טוב אצלי שקשור למוזיקה של הצמד.

Bloody Hands

Turn Your Pretty Name Around 

Saturday Morning On Sunday Street 

—————————————————————————————————————–

(Music From The North Country – The Jayhawks Anthology (CD 2
2009
music-from-the-north-country-the-jayhawks-anthology-cd-dvd

בשנת 2009 הג’ייהוקס התחילו לעבור על הדיסקוגרפיה שלהם ולהתחיל לשחרר הוצאות מחדש ולהוציא מהארכיון גם לא מעט דברים לראשונה. זה יצא לדרך עם האוסף Music From The North Country. יותר ספציפית המהדורה הכפולה שלו, שכוללת דיסק שני עם הרבה פנינים ו-Rarities לחובבי הלהקה.

בעוד הדיסק הראשון שומר על אווירת אוסף להיטים, הסיבה שקניתי את הדבר הזה היתה אותו דיסק שני, שאיגד לראשונה יחד הקלטות כרונולוגיות החל מ-1986 ועד 2001. אם אלו B-Sides שהיו לפני כן רק על סינגלים, דמואים מוקדמים של שירים שמעולם לא שוחררו, הקלטות רדיו ו-Outtakes. הוצאה מומלצת לכל מי שרוצה להשלים את השירים הללו יחד או לגלות עוד דברים חדשים מעבר לדיסקוגרפיה הרגילה.

Get The Load Out

Lights

—————————————————————————————————————–

The Mystery Demos
1992/2011
mystery demos

בהמשך של הוצאות הארכיון, בשנת 2011 שוחרר לראשונה מה שאפשר להגדיר כ-Holy Grail של הג’ייהוקס. ה-Mystery Demos, שיצאו בדיסק השני בהוצאת ה-Legacy המורחבת של Tomorrow The Green Grass. השירים בהוצאה הזו הם דמואים שהקליטו לוריס ואולסון בסשנים ב-6 בפברואר 1992 ושוב בחודש אוקטובר באותה השנה. אלו הקלטות יפות ומופשטות, יותר בסגנון של האלבום Ready For The Flood שצוין קודם.

רוב השירים מתוך ה-18 פה, לא שוחררו באף מקום, כאשר חלק מהם הוקלטו בשלב מסוים בשנית ויצאו באלבומים של הג’ייהוקס או בהוצאות מאוחרות של אולסון\לוריס, שנים לאחר מכן (כולל ארבעה שמצאו את עצמם בסשנים של Ready For The Flood, שש-עשרה שנה אחרי שהוקלטו לראשונה). הדמואים המסתוריים הם מהדברים היותר אהובים עלי שקשורים ללהקה הזו. מומלץ בחום לכל חובב ג’ייהוקס ובמיוחד למי שאהב את האלבום המשותף של גארי ומארק. מעבר לשירים האבודים שלא מצאו בית באף מקום, זו גם הזדמנות לשמוע מספר גרסאות מוקדמות ומופשטות לגמרי לשירים שכן. דבר ששם אותם באור שנה ולא פחות מבריק.

Pray For Me

Precious Time 

—————————————————————————————————————-

Au Pair – One Armed Candy Bear
2015
AuPair_OneArmedCandyBear_COVER-640x640

ההוצאה הכי טרייה ברשימת ה-Jayhawks Related שבחרתי. ההרכב Au Pair הוא בעצם צמד שכולל את גארי לוריס והמוזיקאי ג’נגו הסקינס. הם הוציאו אלבום ראשון ואולי חד-פעמי בשנה שעברה. אני משער שהאלבום עבר מתחת לראדר של הרבה אנשים. הוא הגיע אלי לקראת סוף השנה ולא הספקתי לשמוע אותו כראוי וכך לא השאיר עלי מספיק רושם כדי להכניסו לרשימת הסיכום האחרונה. אבל אחרי האזנות מאוחרות יותר הוא גדל עלי ובהחלט נהניתי ממנו.

הצמד עושה כאן פאוור-פופ ומוזיקה אלטרנטיבית לא רעה בכלל. כולל מספר קטעים טיפה אקספרימנטליים יותר בשביל גארי לוריס, שקיבלתי בחיוב. לא הייתי אומר שזה מוצר חובה לאוהבי ג’ייהוקס כמו דברים אחרים פה ברשימה, אבל משהו שכדאי לשמוע אם יש עניין. במיוחד בצדדים השונים אצל לוריס, שלקח מפה גם קצת לאלבום הטרי של הג’ייהוקס לדעתי…שאליו עוד אגיע בטח בהרחבה.

In Every Window

One Eyed Crier

————————————————————————————————————–

מצרף פה את מיקס ה-Jayhawks שהכנתי לכבוד האלבום החדש, 30 שנה ללהקה והמדריך הזה. שעה וחצי עם 22 שירים שערכתי, מאלבום הבכורה של 1986 עד היום:

אהבתם? שתפו את זה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *