ניל יאנג: השירים האבודים

במהלך הקריירה ניל יאנג כתב, הקליט וביצע בהופעות המוני שירים שלא שוחררו לאוויר העולם (והדיסקוגרפיה שלו) מסיבות כאלו ואחרות. עם השנים חלק נכבד בסוף כן שוחרר בהוצאות שונות. אם זה במסגרת הוצאות ארכיון מאוחרות, אלבומי לייב רשמיים ועוד. אך עדיין נשארה רשימה לא קטנה של שירים שיאנג רק ניגן בהופעות ומעולם לא שיחרר אותם באופן רשמי. יש כאלו שנוגנו רק פעם אחת או פעמיים ויש כאלו שגם מעל 50 פעם. כולם נכנסים לקבוצת “השירים האבודים”. אלו שאפשר לשמוע אותם רק בבוטלגים והקלטות נדירות. הקבוצה הזו מכילה לא מעט פנינים ושירים שכדאי להכיר, אם זה בגלל יופי מוזיקלי, הרבה עניין סביבם והתקופה בה נכתבו או הסיפור מאחוריהם.

בחלק זה של הפרויקט אני מגיש את הרשימה המלאה של כל השירים מאז ועד היום שיאנג ביצע בהופעות אך לא הוציא אותם באופן רשמי. כולל המידע הנחוץ, לינקים להאזנה, דעות אישיות ואנקדוטות מעניינות. אז הנה הם. כל השירים שהיו עם יאנג על הבמה ואבדו בצד הדרך, עכשיו יחד במקום אחד.

——————————————————————————————————————–

Come Along And Say You Will
בוצע לראשונה: ינואר 1973
אחד מהשירים שיאנג הציג לראשונה עם ה-Stray Gators בתחילת ינואר 73, בסיבוב ההופעות הראשון של Time Fades Away. למרות ששירים נוספים שנחשפו איתו לראשונה מול קהל שוחררו בסוף באלבומים Time Fades Away או Tonight’s The Night, הוא נשאר בחוץ ולא ראה יותר חשיפה מעולם. בוצע 8 פעמים בלבד, כולן באותו חודש ינואר.

Sweet Joni
בוצע לראשונה: מרץ 1973
כפי שמרמז שמו, השיר נכתב על ג’וני מיטשל. זהו שיר קטן של יאנג עם קלידים ומפוחית. בוצע פעמיים בלבד בחודש מרץ 73. תקופת זמן שממנה דווקא נלקחו רוב השירים בהוצאה הרשמית של Time Fades Away. נשאר בחוץ כנראה כי יאנג לא היה הכי מרוצה ממנו וניגן אותו רק פעמיים. את מקום הבלדה הקטנה באלבום תפס בסוף במקומו השיר Love In Mind.

Homefires
בוצע לראשונה: יולי 1974
מהשירים שהוקלטו לאלבום האבוד Homegrown. שיר אקוסטי שיאנג הציג לראשונה בסיבוב הענקי של CSNY בקיץ 74. ביצע אותו 3 פעמים באותו Doom Tour של הרביעיה. מהבודדים באותו טור שנשארו לא משוחררים, גם אחרי ההוצאה הענקית של CSNY 1974 ששוחררה ב-2014. יאנג החזיר את השיר לעוד כמה ביצועים בסיבוב הסולו של 92, יחד עם כל השירים החדשים של Harvest Moon בזמנו. בוצע גם פעם אחת (ואחרונה) ב-97.

Sad Movies
בוצע לראשונה: מרץ 1976
קטע סולו אקוסטי נוגע ויפה של יאנג שהוא הציג לראשונה בטור עם קרייזי הורס באירופה ב-1976. אחרי הפסקה של שלושה עשורים יאנג החזיר אותו להופעות וביצע אותו לא מעט בשנים 2007\2008.

NY O2-F

Evening Coconut
בוצע לראשונה: יוני 1976
שיר שהוא Outtake מתוך ההקלטות שהובילו לאלבום Long May You Run של ה-Stills-Young Band. לא נכנס בסוף לאלבום ורק בוצע בהופעות של ההרכב סטילס-יאנג בקיץ של 76. חלק מהבניה והמלודיות שלו קצת מזכירים את Thrasher שיתכן והתחיל להיבנות מתוך השיר הזה.

Windward Passage
בוצע לראשונה: אוגוסט 1977
קטע אינסטרומנטלי של כמעט 9 דקות שיאנג ניגן עם ה-Ducks שלוש פעמים בלבד במסגרת הטור שלהם בפאבים ומועדונים קטנים בקיץ של 77. זה אינסטרומנטל שהבניה שלו והסאונד די מזכירים את אלו של Cowgirl In The Sand ועוד קצת צלילים עם קרייזי הורס. בנוסף לקטע הזה, יאנג ניגן איתם גם שירים אחרים מהקטלוג שלו. ההרכב The Ducks כלל גם את בוב מוזלי מ-Moby Grape וכמו כן את ג’ון בלקבורן, מי שכתב יחד עם יאנג את My My, Hey Hey…שווה מאוד לבדוק הקלטות של ההופעות שלהם יחד. מההרכבים החד-פעמיים היותר מעניינים שיאנג שיתף איתם פעולה. במיוחד עם הביצועים השונים לשיריו.

Lady Wingshot
בוצע לראשונה: נובמבר 1977
שיר מההקלטות של Comes A Time שבוצע רק פעמיים ולא נכנס לאלבום. יאנג ניגן אותו לראשונה בהופעת צדקה מיוחדת לבית חולים לילדים. באותה הופעה גם נוגנו Already One ו-Four Strong Winds שכן נכנסו בסוף לאלבום Comes A Time. דבר מיוחד נוסף שקרה באותה הופעה הוא המחווה של יאנג ל-Lynyrd Skynyrd, כאשר ביצע שם את החיבור בין Alabama שלו ל-Sweet Home Alabama של סקינרד. זה קרה כשלושה שבועות לאחר התרסקות המטוס של סקינרד שהביאה למותו של רוני ואן זאנט וסופה של הלהקה המקורית הנהדרת. הביצוע הזה היה עוד נקודה בקשר המיוחד בין ניל ורוני דרך מוזיקה. קשר שהרבה חשבו שהוא יריבות, אך דווקא היה הרבה יותר של ידידות והערכה הדדית. הקשר הזה, יחד עם הרקע והאירועים של הדרום, הוציאו מספר שירים ענקיים מהצד של יאנג ושל סקינרד. בעתיד אולי אקדיש חלק שלם בפרויקט לסיפור המלא.

בהופעת הצדקה הזו אגב יאנג גובה ע”י Orchestra והאירוע התרחש בפלורידה, המקום ממנו הגיעה Lynyrd Skynyrd. הביצוע השני והאחרון של השיר Lady Wingshot הגיע בתחילת 1989 במיני טור עם ה-Restless, ההרכב שכלל את יאנג יחד עם ריק רוזס וצ’אד קרומוול (איתם הקליט את ה-EP  של Eldorado).

Bright Sunny Day
בוצע לראשונה: ספטמבר 1978
זהירות, זה השיר היחיד ברשימה עם איכות הקלטה גרועה. לא קיימת לו הקלטה באיכות טובה יותר. שיר שבוצע רק פעם אחת ויחידה, עם קרייזי הורס בסיבוב של Rust Never Sleeps בסתיו של 1978. סיבוב שכחצי מהשירים באלבום לקוחים ממנו. באותה הופעה יחידה בה Bright Sunny Day בוצע, יאנג הציג לראשונה גם את השיר Welfare Mothers (מיד אחריו).

Neil Young & The Ducks Summer 1977 Vol 1-fr

Turbine
בוצע לראשונה: אוקטובר 1980
עוד שיר עם ביצוע אחד בלבד. זה קרה בתחילת חודש אוקטובר של 1980. זהו שיר שהוקלט לאלבום Hawks & Doves אך בסוף נשאר בחוץ. באותה הופעה בה בוצע, יאנג הציג לראשונה גם חמישה שירים אחרים שכן נכנסו בסוף לאלבום. השיר Turbine מאוחר יותר היה גם בסשנים לאלבום Old Ways, אך גם שם לא שוחרר.

If You Got Love
בוצע לראשונה: יולי 1982
שיר שהיה בסשנים לאלבום Trans ובסוף לא נכנס אליו. היה כנראה גם בהקלטות לאלבום גנוז בשם Island In The Sun שיאנג חשב להוציא עוד לפני Trans ובסוף זה לא קרה. בוצע הרבה פעמים לאורך סיבוב ההופעות של Trans ב-82. חזר עוד פעם אחת במפתיע לביצוע סולו באירוע צדקה בשנת 86.

Love Hotel
בוצע לראשונה: ספטמבר 1982
עוד שיר שהיה מועמד ל-Island In The Sun ו-Trans ונשאר בחוץ. יאנג ביצע אותו פעם אחת בלבד, בסיבוב של Trans בספטמבר 82.

After Berlin
בוצע לראשונה: אוקטובר 1982
עוד Outtake של האלבום Trans שבוצע פעם אחת ויחידה. זה קרה באוקטובר של 1982, בביקור הראשון של יאנג במערב ברלין, שבע שנים לפני נפילת החומה. הוא הופיע אז בשני ערבים בעיר, כשאת ההופעה של הערב השני הוא סיים עם After Berlin, בפעם הראשונה והאחרונה שלו על הבמה.

So Tired
בוצע לראשונה: פברואר 1984
שיר חשמלי חזק ומעניין של יאנג שבוצע רק 4 פעמים, כולן בארבע הופעות עם קרייזי הורס על-גבי יומיים במועדון קטן בקליפורניה, בחודש פברואר 1984.

Your Love Is Good To Me
בוצע לראשונה: פברואר 1984
עוד שיר שבוצע בהופעות הקטנות עם קרייזי הורס בתחילת 84. אך בניגוד לקודמו, Your Love Is Good To Me גם בוצע הרבה עם ה-Bluenotes במהלך 87\88, במסגרת הסיבוב ממנו שוחרר שנה שעברה Bluenote Cafe, החלק האחרון כרגע של ה-Archive Performance Series.

4866644944

Rock, Rock, Rock
בוצע לראשונה: פברואר 1984
שיר שבוצע 8 פעמים. גם כן הוצג לראשונה בהופעות עם קרייזי הורס בפברואר 84. בנוסף אליהן הוא גם בוצע פעמיים ב-85 עם קרייזי הורס וה-International Harvesters ועוד פעמיים עם הסוסים ב-86.

Hillbilly Band
בוצע לראשונה: אוקטובר 1984
שיר יותר בסגנון קאנטרי-רוק שיאנג ביצע 9 פעמים עם ה-International Harvesters במהלך 84\85. בוצע גם בכמה הופעות שמהן שוחררו שירים לראשונה בהוצאה של A Treasure מתוך ה-Archive Performance Series.

Road Of Plenty
בוצע לראשונה: ספטמבר 1986
הקטע הזה הוא בעצם הגלגול הראשון של השיר Eldorado ששוחרר ב-EP  תחת אותו השם ובאלבום Freedom. כולל מילים שונות בגרסה המוקדמת הזו תחת השם Road of Plenty. יאנג ביצע אותו לא מעט בסיבוב ההופעות עם קרייזי הורס בסתיו של 1986. בהופעה בו הציג אותו, בוצעו לראשונה גם עוד מספר שירים שימצאו את עצמם באלבומים Life/Re-ac-tor/Landing On Water.

High Heels
בוצע לראשונה: יוני 1987(?)
זהו שיר שבוצע בהופעת האיחוד עם The Squiers, הלהקה המוקדמת של יאנג מתחילת שנות השישים. זה קרה ב-27 ביוני 1987 כשיאנג חזר לביקור ב-וויניפג. רוב הסיכויים שהשיר בוצע בזמנו עם ה-Squiers לפני שיאנג פצח בקריירה המוזיקלית עם באפלו ספרינגפילד (אין ממש תאריכים וסט ליסטים רשמיים של ה-Squiers דאז, לפני שיאנג התפרסם).

אחרי האיחוד הקטן הזה, יאנג גם ביצע את השיר לא מעט עם ה-Bluenotes במהלך 87\88.

Find Another Shoulder
בוצע לראשונה: נובמבר 1987
עוד שיר מימ ה-Squiers שיאנג כתב ב-1964 אך מעולם לא ביצע, עד 1987. זה קרה עם ה-Bluenotes והמשיך לא מעט איתם במהלך השנים 87\88.

neil-young-the-world-of-the-bluenotes

Walking After Midnight
בוצע לראשונה: אפריל 1988
שוב, עוד שיר מבין רבים שיאנג ביצע לראשונה עם ה-Bluenotes במהלך 87\88 ולא שוחרר רשמית מעולם.

Sixty To Zero
בוצע לראשונה: אוגוסט 1988
השיר Sixty To Zero היה הגרסה המלאה של השיר Crime In The City ששוחרר באלבום Freedom. בתחילת סיבוב ההופעות עם ה-Bluenotes בקיץ 1988 יאנג ביצע פעמים ספורות את הגרסה המלאה והענקית הזו של השיר, שהגיעה כמעט ל-20 דקות. האזנת חובה לכל מי שאוהב את השיר המוכר והקצר יותר שיצא מכאן. וגם בעצם למי שלא.

בהופעה הראשונה בה יאנג ביצע את Sixty To Zero הוא גם ניגן לראשונה את השירים Ordinary People ו-Days That Used To Be.

Live To Ride
בוצע לראשונה: יוני 1993
אחלה שיר חשמלי שיאנג כתב על האופנוע שלו והציג לראשונה יחד עם שני השירים שהוזכרו קודם בטור עם Booket T. & The MG’s בקיץ של 93. לא בוצע לאחר מכן. אפשר להגיד שזה סוג-של שיר המשך רוקנ’רולי יותר ל-Long May You Run המוכר, שיאנג כתב על מכוניתו.

Modern World
בוצע לראשונה: מאי 1997
שיר שנוגן רק פעמים ספורות, כולן עם קרייזי הורס בקיץ 97 כחלק מפסטיבל HORDE והצגתו הראשונה לפני כן בחודש מאי. באותה הופעה במאי יאנג גם ביצע לראשונה את השירים Out of Control ששוחרר אחר כך ב-Looking Forward של CSNY  ואת Horseshoe Man ששוחרר אחר כך ב-Silver & Gold.

3_20_99_front

Gateway Of Love
בוצע לראשונה: יוני 2001
שיר שבוצע רק במהלך שנת 2001 עם קרייזי הורס, באירופה ויפן. השיר הזה מקושר כביכול לשני אלבומים; הראשון שבהם הוא ?Are You Passionate. מי שמכיר טוב את העטיפה האחורית של האלבום, יזכור שהיא כוללת תמונה של 12 פתקים עם שמות של שירים עליהם. כל השירים בתמונה נמצאים גם באלבום, חוץ מאחד – Gateway of Love. מה שאומר שהוא Outtake שלא נכנס בסוף. כמו כן השיר גם הולך טיפה אחורה לסשנים של האלבום הגנוז Toast עם קרייזי הורס (אותם סשנים שמהם מגיע השיר Goin’ Home). מה שהיה אמור להיות הפרויקט של יאנג טיפה לפני ?Are You Passionate.

big

?Are You Passionate – עטיפה אחורית

Standing In The Light Of Love
בוצע לראשונה: יוני 2001
כמו קודמו, גם Standing In The Light of Love מקושר לשני האלבומים שציינתי בפסקה למעלה. גם הוא בוצע במהלך 2001, אך גם חזר לסיבוב האירופאי עם קרייזי הורס האלטרנטיבית בקיץ 2014, שם יאנג שינה את מילותיו. זה אחד מתוך שלושה שירים פה ברשימה שגם זכיתי אישית לראות בהופעות.

Sea Change
בוצע לראשונה: אוגוסט 2008
שיר חשמלי מהסשנים של Fork In The Road שבסוף לא נכלל באלבום. בוצע לא מעט במהלך 2008\2009.

Get Around
בוצע לראשונה: דצמבר 2008
עוד שיר שהוא Outtake מתוך Fork In The Road. הפעם אקוסטי נחמד. בוצע פעם אחת ויחידה בדצמבר 2008.

ny2010-05-18front

Leia
בוצע לראשונה: מאי 2010
שיר מהסשנים של Le Noise שלא נכנס לאלבום, אך בוצע הרבה פעמים בסיבוב ההופעות שלו במהלך 2010\2011.

You Never Call
בוצע לראשונה: מאי 2010
בדיוק כמו קודמו, גם You Never Call הוא Outtake מההקלטות של Le Noise. בוצע גם כן המון בסיבוב הסולו של 2010\2011.

Singer Without A Song
בוצע לראשונה: אוקטובר 2012
שיר מהסשנים של Psychedelic Pill. בוצע הרבה בסיבוב ההופעות עם קרייזי הורס שגיבה את האלבום, ב-2012\2013. בניגוד לאווירה והסאונד החשמלי-מלוכלך של האלבום, זה דווקא שיר רך שיאנג ביצע על הפסנתר, מלווה בגיטרה אקוסטית של פונצ’ו וקולות רקע של בילי טאלבוט. בביצועים שלו היתה גם שחקנית שמתהלכת על הבמה עם קייס של גיטרה, כחלק מהקונספט של ה-Alchemy Tour דאז.

Hole In The Sky
בוצע לראשונה: מרץ 2013
עוד Outtake של Psychedelic Pill שבוצע בזמנו בהופעות. הפעם שיר חשמלי, אך שקט באווירה. בוצע לא מעט במהלך 2013 באוסטרליה-ניו זילנד-אירופה. אותו ואת קודמו זכיתי לראות גם כן בלייב.

אהבתם? שתפו את זה:

6 תגובות על הפוסט “ניל יאנג: השירים האבודים

  1. תודה על הפוסט. לשמוע שיר שלא הכרתי מההופעות של Time Fades Away (האלבום מס’ 2 שלו מבחינתי, אחרי Tonight’s the Night) זה כבר רווח נקי.

      • אתה צודק. זאת רשימה ישנה שנעשתה בסביבות שנת 2000. היתה אז קהילה של אספנים שאספה והפיצה את השירים שרשומים שם. אז העולם הדיגיטלי היה בחיתוליו והיינו שולחים בדואר דיסקים צרובים – עוד יש לי אותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *