אחרי כמה אכזבות אחרונות מסרטים שחיכיתי להם (ביניהם אחת ענקית עם “Somewhere” של סופיה קופולה, ו”ברבור שחור” ששם אותי כנראה במיעוט שלא ממש אהב את הסרט) הגיע אחד שעמד בציפיות.
האמת שרק לפני שעות ספורות יצאתי ממנו (נכון לכתיבת שורות אלו) ואני עדיין חושב עליו. ממש אהבתי את “Winter’s Bone”, שקיבל את התרגום העברי הגרוע ולא מושך בעליל “קר עד העצם”. הסרט מבוסס על ספרו של דניאל וודרל (עיבוד שני לספר שלו אחרי “Ride With The Devil” של אנג לי מ-99) ומגולל את הסיפור האישי של הנערה רי דולי בת ה-17, המטפלת לבדה באמה ואחיה ואחותה הקטנים, באיזור ההרים והמרחבים של ה-Ozarks בשטח של דרום מיזורי.
הסיפור מתערער כאשר רי צריכה למצוא את אביה הנעדר כדי לא לאבד את הבית והשטח שבו הם גרים. מפה אנחנו נכנסים למסע מסקרן שמתרחש כולו בכותלי האיזור הספציפי הזה, ליד הבית, עם משהו בוער מבפנים שמחכה להתגלות ככל שאנחנו ו-רי מנסים לחקור יותר לעומק על גורל אביה.
אני חייב לציין שלאורך כל הסרט הרגשתי אווירה דרמתית מותחת שדי משכה אותי. האמת שחשבתי לפני הסרט שמסע החיפושים שלה יגיע למקומות גיאוגרפים אחרים או רחוקים. אבל הכל מתרחש פה קרוב לבית. זה שהיא פוחדת לאבד ועליו היא נלחמת. זה שלידו ועם האנשים והשכנים שלו מתרחשים דברים שלא תמיד כדאי לדעת עליהם ושכל חפירה נוספת לעבר האמת תוציא עוד בוץ מלוכלך החוצה…וכך גם קורה בסרט ככל שאנחנו מתקדמים.
כולם מדברים על התצוגה של נטלי פורטמן ב”ברבור שחור” מבין המועמדים לאוסקר. למרות שאת הסרט ההוא לא אהבתי, אני מסכים ללא עוררין שפורטמן בתצוגה נהדרת שם. אך עם זאת הפייבוריטית האישית שלי כרגע באופן רשמי לאוסקר היא ג’ניפר לורנס, שמגלמת את רי ב-Winter’s Bone. לורנס בת ה-20 מחזיקה את כל הסרט על הגב שלה. לא זכור לי שראיתי אותה בפרוייקט קודם בקריירה הקצרה שלה עד כה, אבל פשוט התאהבתי בה בסרט הזה. התאהבתי בדמות שלה, בתצוגת המשחק ובדרך שבה נשאבתי יחד איתה לתוך הסיפור המשפחתי והאישי הזה, צעד אחר צעד, באיזור הקודר בו מתרחש הסרט.
אני מאוד אוהב סרטים שגורמים לי לחשוב עליהם לאחר מכן, במיוחד על דברים ספציפיים שכנראה הולכים לקרות עם דמויות מסויימות אחרי שהסרט מסתיים. היה לי את זה פה בהחלט. הוא לא הפייבוריט הגדול שלי מסרטי השנה החולפת, אני לא חושב שיש לי אחד כזה בולט, אבל הוא ללא ספק מבין המועדפים (לצד “הרשת החברתית”, “צעצוע של סיפור 3” ועוד כמה). האוסקר לשחקנית הראשית ילך 99% לפורטמן. גם תואר “הסרט הטוב ביותר” כנראה לא ילך אליו. אולי פרס התסריט המעובד, אבל גם כן, קשה לדעת. לא שאני מחשיב כ”כ את הטעם של בוחרי פרסי האקדמיה, טוב לי יותר עם הטעם שלי. אבל המועמדויות שלו ראויות בהחלט מבחינתי, בתור אחד הסרטים היותר טובים של 2010. כלומר, אם שואלים אותי.
פינגבאק: על אומץ אמיתי ופסלונים מוזהבים | תומר קופר