על פרק-סרט הפיילוט של Vinyl

למרטין סקורסזה תמיד היה חיבור חזק עם מוזיקה ביצירות שלו. ספציפית זו של שנות השישים והשבעים והרוקנ’רול של הסצינה בה הוא מתמקד בפרויקט החדש – המיני סדרה Vinyl. עד היום היצירות המוזיקליות של סקורסזה היוו פסקול לסרטיו וכמובן הדגשים היותר רחבים עם הסרטים הדוקומנטריים שביים; The Last Waltz שתיעד את שירת הברבור של The Band ב-1976, או אלו הביוגרפיים של שנות האלפיים כמו No Direction Home על דילן, Living In The Material World על ג’ורג’ האריסון וכמו כן סרט ההופעה Shine a Light של הרולינג סטונס. הלהקה שתמיד היתה הכי קרובה אליו. כעת, הוא ומיק ג’אגר משתפים יחד פעולה בתור יוצרים ולוקחים את העשייה המוזיקלית צעד אחד קדימה. או בעצם שנים אחורה, היכן שהסדרה החדשה מתרחשת.

אחרי שהיה מהמפיקים של “אימפריית הפשע”, סקורסזה חובר שוב ליוצר שלה טרנס וינטר, ויחד איתו ועם ג’אגר הם מולידים סדרה חדשה. אני שמח שסוף סוף זה מגיע למשהו מוזיקלי-עלילתי בו הטאץ’ של סקורסזה הוא בראש הפירמידה והוא גם מביים את פרק הפיילוט של Vinyl. או אפשר להגיד בעצם סרט הפיילוט. מכיוון שהוא באורך של לא פחות משעתיים (שאר פרקי הסדרה יהיו באורך נורמלי יותר של שעה).

הבייבי החדש של סקורסזה וג’אגר (תמונה: באדיבות yes)

אז הפיילוט מכניס אותנו ישר לאווירה והתקופה המשוחזרת של 1973 שוינטר-סקורסזה-ג’אגר יצרו פה ולדמות המרכזית של הסדרה – ריצ’י פינסטרה, המפיק המוזיקלי שמנסה להציל את הלייבל שלו. הוא מגולם נהדר ע”י בובי קנווייל (“אימפריית הפשע”, ובשבילי תמיד ייזכר הכי לטובה מ”אנשי התחנה” ו”משמרת שלישית”). אומנם הסדרה תהיה ממוקדת עליו והצדדים השונים של הדמות, עם חברת התקליטים, המשפחה שלו וההתמכרויות האישיות, אך מספר דמויות וסיפורים צדדיים משכו אותי לא פחות. כאלו שאני מקווה יתפתחו יותר בהמשך הסדרה. השניים הבולטים שלי היו של שחקנים שיתכן ו-Vinyl יתן להם דחיפה רצינית בקריירה; ג’ונו טמפל, שמשחקת עובדת A&R זוטרה של הלייבל המנסה לגלות את הלהקה הגדולה הבאה (לאחרונה שיחקה בתפקיד משנה ב-Black Mass) ואיתה אטו אסנדו, שמשחק בלוזיסט שמנסה לשמור על ערכיו המוזיקליים מול חברת התקליטים. אסנדו היה לאחרונה ב-Django Unchained של טרנטינו ובקרוב יהיה גם בסרט החדש בסדרת Jason Bourne.

גם ריי רומאנו נמצא כאן, אוליביה ויילד וכמו כן ג’יימס ג’אגר, הבן של, בתור סולן להקת פאנק-רוק בתחילת דרכה. מסביב לכל השמות והדמויות נמצאת כמובן גם המוזיקה. והיא בולטת נורא בפיילוט ומשער שגם תהיה כך לאורך כל הפרקים. לצד אזכורים ורפרנסים להמון מוזיקאים ולהקות, יש כאן פסקול מעולה וגדוש, כיאה לתקופה והבסיס המוזיקלי עליו בנויה הסדרה. המון שמות מצוינים מהתקופה, החל מזפלין ובו דידלי, דרך אדגר וינטר והאמבל פאי (בשילוב שיר שהכי שמחתי לשמוע בפרק) ועוד רבים וטובים אחרים.

סקס-סמים-אלימות ומלא רוקנ’רול מאחורי הקלעים של חברת תקליטים (צילום: באדיבות yes)

בלא מעט קטעים המוזיקה היא זו שמובילה, בעוד הסיפור מלווה אותה. מה שיכול להיות די מגניב, כי אתה מת על המוזיקה הזו, אך בשורה התחתונה הסיפור חשוב יותר. אבל זה הרגיש רק במספר סצינות. ברובן השילוב הזה יצר כמה קטעים יפים מאוד יחד עם ה-Mood של הדמויות, במיוחד זו של ריצ’י. אגב את שיר הנושא של הסדרה מבצע סטרג’יל סימפסון הנהדר, שביקר אצלי בסיכום המוזיקלי של 2014 והולך להוציא גם אלבום חדש בהמשך השנה.

השילוב של דמויות פיקטיביות ואמיתיות מעולם המוזיקה משתלב בסדרה עם כל מה שקורה מאחורי הקלעים בתעשייה, ולא חסרות שם קלישאות, דמויות מפוקפקות ואלימות-סקס-סמים שנמצאים בלא מעט סרטים של סקורסזה. למעשה השילוב הזה יוצר לפעמים משהו שנראה כמו ערבוב מוזר של “כמעט מפורסמים” פוגש את “החבר’ה טובים”…משהו שעבר לי בראש בזמן הצפיה וגרם לי לחייך לעצמי. אבל יש בזה משהו. זה לפעמים באמת מצטייר כסרט מאפיה של סקורסזה, רק בתוך תעשיית המוזיקה. בקטע טוב. כמו כן הפוסטר של Vinyl מזכיר קצת איזה פוסטר של סרט מוזיקלי אחר.

post3

מצאו את ההבדלים…

מבחינת עלילה הסדרה יכולה להתפתח מאוד, ופה יעמוד המבחן של הפרקים הבאים. קורה הרבה בפיילוט, אך עדיין ראיתי אותו בתור סרט הכנה לשאר הסדרה. הוא פורש מול הצופה את הסיפור המרכזי, מציג לפניו את הדמויות ופותח גם קצת סיפורים צדדיים. כאלו שאני כאמור ממש מקווה שיתפתחו בהמשך, כפי שהיה נראה שהולך לקרות. פרק\סרט הפיילוט לא היה חף מקלישאות, אבל הן עוברות מסך. היה בו פיצוץ גדול של מוזיקה, סוף שיכול להיות התחלה וחשיפה של פרויקט ענקי שהוגש בהמון צלילים צבעוניים, חלקם קצת מוזרים, אך עם ציפיה להמשך. זה בגדול מה שהפיילוט עשה לי. הוא רק שיר ראשון מדליק וארוך בהתחלה של אלבום שלם ואי אפשר לדעת מה תחשוב על ההמשך כשהמחט עדיין מסתובבת על תחילת הצד הראשון.

“וייניל” יכולה להיות רק סדרה נחמדה על מוזיקה עם פסקול אדיר, או סדרה פשוט טובה ועמוקה יותר בכלליות, עם כל מה שמתלווה לזה. יש לה את הפוטנציאל להגיע לשם. בכל מקרה, יהיה מעניין לראות ולגלות זאת בהמשך.

הסדרה VINYL עולה בערוץ yes Oh בתאריך 15.2 בשעה 4 לפנות בוקר, בסמוך לשידור בארה”ב וחינם ב-yes VOD. 

אהבתם? שתפו את זה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *